Основи здоров`я

Тренінгове заняття «Здоров'я»
Мета: розширення і поглиблення уявлення про важливість здоров’я, формування активного розуміння поняття здорового способу життя, попередження виникнення шкідливих звичок.
Обладнання: плакат з правилами, фломастери, стікери  форми дитячої стопи, стікери у вигляді хмаринок,аркуші паперу з зображенням овалу обличчя, форм носа, рота, губ, плакат із зображенням соняшника, колесо життя.
Тривалість: 1 година
 1. Вправа « Знайомство»(3 хв.)
 Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Учасники стають  у коло, промовляючи за ведучим слова:
Наше коло, мов сім’я.
Друзі ми: і ти, і я.
Добрий день, сусіде справа,
Добрий день, сусіде зліва.
Ми – одна сім’я,
Наше коло, мов сім’я.
Друзі ми: і ти, і я.
Обніми сусіда зліва,
Обніми сусіда справа.
Ми - одна сім’я.
2. Об'єднання в групи за літніми місяцями.
3. Встановлення правил групи (2 хв.)
На плакаті записані  правила, якими ми будемо на сьогоднішньому занятті користуватися .
1, Бути чесними.
2. Бути толерантними.
3. Бути активним і позитивним.
           I. Вступне слово тренера
         У всі часи люди піклувалися про своє здоров’я, винаходили нові ліки від хвороб і способи зміцнити свій організм.
Наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хвороби пов’язували із карою богів, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити їх дарами і жертвами.
Серед своїх богів давні греки з особливою шаною ставилися до бога лікування Асклепія та його доньок – Гігієї та Панацеї. Перша вміла запобігати захворюванням (звідси назва галузі медицини- гігієна), а друга лікувала та зцілювала людей (звідси вислів: «Панацея від усіх бід»).
4. Вправа «Соняшник»
Кожен учасник отримує по одному стікеру, на якому слід закінчити таке речення «Мені важливо бути здоровим, щоб…»
Після цього кожен учасник приклеює стікер-зернятко на «сонях».
- Які думки виникли у вас під час написання відповідей на «зернятках»?
5.Вправа «Колесо життя» (20 хв)
Мета: Визначити поняття «здоров’я», «здоровий спосіб життя» та фактори, що впливають на здоров’я.
Існує багато визначень поняття «здоров’я». Зокрема, Білл Райн професор університету з Канади, пропонує концепцію поняття «здоров’я», в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, котрі сприймали життя як колесо. Відповідно до цього світогляду все в житті має співіснувати в гармонії.
У всіх вас є аркуші паперу на яких зображено Колесо життя. Уважно розгляньте їх. Ви бачите велике та маленьке кола. Маленьке коло - це центр, від якого відходять 8 вісей до великого кола. Кожна з цих вісей прямо протилежна іншій і може продовжуватись за лінією великого кола. Всі вісі позначені: робота, сім'я,відпочинок, здоров'я, друзі, саморозвиток,хобі, гроші.
 Кінець і початок вісей позначте таким чином, щоб біля центру опинились назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком «-», а біля великого колеса – назви з позитивним забарвленням, зі знаком «+»:
А зараз я пропоную вам знайти і позначити на кожній вісі місце, яке найбільше відповідає вашому стану на сучасному етапі, а потім поєднати ці позначки суцільною лінією.
·        Скажіть, будь-ласка, чи утворилося коло з проведеної вами лінії?
·        В якому з аспектів життя ви найбільш благополучні?
·        Які сфери вашої життєдіяльності ви б хотіли удосконалити?
·        Яким чином ви можете це зробити?
Отже, як бачимо, кожна з «вісей» утримує наше колесо у рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати якості вказані на «вісях», рівномірно, щоб прожити життя гармонійно.
А зараз давайте всі разом скажемо що ж таке «здоров’я»?
« Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.
Всесвітня організація охорони здоров’я дає таке визначення здоров’я:
Здоров’я – це стан повного фізичного,
духовного та соціального благополуччя.
а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.

6. Вправа-дослід «Моє здоров’я» (розірвання кольорових квіточок)
Час виконання 3 хв.
         Групи отримують кольорові квіточки.
  Уявіть, що ці кольорові квіточки - це ваше  здоров’я. Давайте спробуємо розірвати їх. Легко вони розірвалися? А тепер спробуйте зробити так, щоб ця квіточка (уявне наше здоров'я) стала знову цілою.
Висновок: Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від нього. Поведінка людини, її спосіб життя є дуже важливими у збереженні здоров’я..
7. Гра «Як розпорядитися своїм життям» (15 хв)
Правила гри „ Як розпорядитися своїм життям?”
На початку гри прошу отримати 10 папірців. Кожен папірець репрезентує певну вашу частку: енергію, інтереси, час, ресурси, ідентичність тощо. Протягом кількох хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати конкретну людину.
Через хвилину перед кожним постане вибір „витратити” чи „заощадити” свої папірці. На продаж будуть виставлені  різноманітні „товари” по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що, коли закінчаться папірці, вже нічого не можна буде купити.
Примітка: Усі покупки можна робити лише тоді, коли „товари” пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж вже виставлено наступну пару.
Пропонується перша пара на продаж. Після цього тренер збирає у тих, хто бажає зробити  покупку, його папірець. Видає кожному покупцю картку, що засвідчує його покупку.
Тренер  зачитує першу пару „товарів”:
 Варіант А
Чудова квартира або будинок (1 папірець)
 Варіант Б
Новий автомобіль на вибір ( 1 папірець)
Наступна пара „ товарів” на продаж:
 Варіант А
Повністю оплачена поїздка на канікули  терміном 1 місяць  у будь-яку країну світу разом з другом (2 папірці).
 Варіант Повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися прямо сьогодні, обов’язково одружиться з тобою у недалекому майбутньому (2 папірці).
Наступна пара:
 Варіант А:
Стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на 2 роки
(1 папірець).
Варіант Б:
Мати одного справжнього друга (2 папірці).
Наступна пара:
    Варіант А:
Закінчити престижний університет (2 папірці)
 Варіант Б:
Заснувати прибуткову компанію (2 папірці)
Наступна пара:
Варіант А:
Мати здорову сім’ю (3 папірці).
Варіант Б:
Здобути всесвітню славу (3 папірці)
Після того, як усі учасники зробили свій вибір з цієї пари, оголосіть, що тим, хто вибрали щасливу сім’ю, повертають два папірці як винагорода. Наступна пара:
 Варіант А:
Можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець).
Варіант Б:
Відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці).
Наступна пара:
Варіант А:
П’ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці).
 Варіант Б:
Любов та повага тих людей, що для тебе є найдорожчими (2 папірці).
Ті, хто вибрали п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (якщо він залишився), оскільки за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.
Наступна пара:
 Варіант А:
Чиста совість (2 папірці).
Варіант Б:
Здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці).
Наступна пара:
 Варіант А:
Створити диво для того, кого любиш (2 папірці).
 Варіант Б
Можливість прожити заново (або повторити) одну подію з власного минулого життя (2 папірці)
Наступна пара:
 Варіант А:
Сім додаткових років життя (3 папірці).
 Варіант Б:
Безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).
Більше не дозволяється робити покупки, ті папірці, що не були використані, вважаються знеціненими.
Запитання для обговорення:
- Яка покупка подобається вам понад усе? Чому?
- Чи шкодуєте, що зробили якусь покупку? Чому?
- Чи хотілося б вам змінити правила гри? Чому?
- Чому ви навчилися, виконуючи цю вправу?
    Наші духовні цінності впливають на те, як ми витрачаємо власний час та ресурси. Правила гри можна змінити, але життя - це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості залишаться відкритими для тебе через тиждень або рік. Кожному із нас завжди бракуватиме часу, варіантів вибору грошей, можливостей тощо. Ми повинні  будемо платити за кожен свій вибір у житті – і часто ця плата буде перевищувати твої сподівання.
8. Вправа «Як виглядає здорова людина»  (5хв)
 Кожна група має картку із зображенням обличчя людини і підготовлені силуети носа, очей, ротика (у різних емоційних станах). Вам потрібно, працюючи разом, наклеїти все це на силует обличчя.
Проаналізуйте, яка людина у вас вийшла – здорова чи хвора, весела чи сумна? На яку людину ви б хотіли бути схожі? Чому?
9. Прикінцеве слово „Все залежить від тебе”.
      Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками.
Аж ось пройшов усією країною розголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його..
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь–яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!” Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим  і безтурботним.
10. Вправа „Кроки до здоров’я”.

Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку продумати всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і про що дізналися, пропоную розробити вам власний шлях до здоров’я. Сьогодні я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви – покаже саме життя.
( роздаються сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до здоров’я і йдуть по ним). Тож все в ваших силах. Бажаю удачі!

Немає коментарів:

Дописати коментар